Seria wypadków trwa dalej: Iskry lecą, a leipzycki DHL‑Airbus uderza ogonem.

Londyn/Leipzig – Ponownie piloci spółki zależnej DHL, European Air Transport Leipzig spowodowali chwilowy szok. Na lotnisku Londyn-Heathrow w niedzielę doszło przy próbie lądowania samolotu Airbus A300‑600 do niebezpiecznego „tailstrike” – uderzenia ogona samolotu w pas startowy. To nie pierwszy raz w przypadku pilotów DHL z Lipska, którzy w 2024 roku przeszli dodatkowe szkolenie.

Chwila, w której iskrzy. Leipzigski DHL‑Airbus uderza w Londynie ogonem w pas startowy.
Chwila, w której iskrzy. Leipzigski DHL‑Airbus uderza w Londynie ogonem w pas startowy.  © Screenshot Big Jet TV

Awaria przy lądowaniu zdarzyła się bezpośrednio przed kamerą znanego angielskiego obserwatora samolotów, Jerry'ego Dyer'a (61 lat, „Big Jet TV”).

W niedzielne popołudnie, około godziny 17:13 czasu lokalnego, samolot DHL‑Airbus z Leipzigu wylądował w Heathrow. Pas startowy 09L był udostępniony dla A300‑600.

Lądowanie – niczym nieidealne. Najpierw dotknęło tylko lewe podwozie, potem tylko prawe. W końcu Jumbo odbiło się od pasa i zaczęło się kołysać.

    Piloci próbowali zakończyć kołysanie manewrem „go‑around”. Jednak przy ponownym starcie podnieśli nos samolotu zbyt szybko, przez co tylny odcinek z iskrzącym się dymem zsunął się po pasie.

    Piloci DHL z Lipska musieli już przejść dodatkowe szkolenie.

    Uszkodzenia A300, który 9 lutego 2024 roku w Leipzigu uderzył w pas ziemny.
    Uszkodzenia A300, który 9 lutego 2024 roku w Leipzigu uderzył w pas ziemny.  © BFU

    Po rundzie w miejscu lądowanie udało się dopiero przy drugim podejściu.

    Ponieważ pierwotny pas startowy musiał zostać natychmiast zamknięty z powodu odrzuconych części samolotu, pilot z Lipska wylądował na 09R.

    Wszyscy członkowie załogi są w dobrym stanie, poinformował DHL na zapytanie.

    Okoliczności tego incydentu zostaną zbadane we współpracy z organami lotniczymi, dodano. DHL nie chciał odpowiadać na konkretne pytania dotyczące uszkodzeń, doświadczenia lotniczego i poziomu szkolenia załogi.

    Jeszcze w zeszłym roku DHL przeszkolił swoich pilotów EAT w Lipsku na zalecenie Federalnego Biura Badania Wypadków Lotniczych (BFU), ponieważ nastąpiło zwiększenie liczby przypadków uderzenia ogona.

    W lutym 2024 roku samolot A300 zostawił na lotnisku w Lipsku smugę iskier.

    Maszyna DHL, która według raportu BFU została lądowana przez mało doświadczoną współpilotkę (30 lat), doznała poważnych uszkodzeń.