Ochrona czy nękanie? Seniorzy nie mogą już wykonywać połączeń telefonicznych w bankomatach
Osaka (Japonia) - Ostrożność, kontrola czy ochrona przed ruiną finansową? Prefektura Osaka uchwaliła dość nietypową ustawę, która ma zapobiec w przyszłości tak łatwemu oszukiwaniu japońskich seniorów.

Jak donosi Sumikai, osoby w wieku powyżej 65 lat nie mogą już wykonywać połączeń telefonicznych w bankomatach.
Według niemieckojęzycznego magazynu o Japonii, rząd został zmuszony do tej drastycznej ingerencji w samostanowienie, ponieważ coraz więcej starszych Japończyków zostało ostatnio oszukanych przez oszustów telefonicznych.
Sprawcy udają krewnych lub przedstawicieli władz i nakłaniają niczego niepodejrzewające ofiary do przekazania pieniędzy lub kart bankowych.
"Ofiary w podeszłym wieku nie tylko tracą pieniądze, ale także cierpią z powodu stresu psychicznego", wyjaśnił gubernator Hirofumi Yoshimura (49). Gubernator ma nadzieję, że dzięki nowym przepisom uda mu się zapobiec "szczególnie poważnym przestępstwom".
W powietrzu unosi się powiew inwigilacji osób starszych

Według magazynu liczba przypadków oszustw w Osace stale rośnie od 2021 roku. Tylko w 2024 r. poniesiono straty o łącznej wartości 39,2 mln euro. Ponad 70 procent ofiar oszustw było w wieku 65 lat lub starszych.
Banki zostały również zobowiązane do zwrócenia uwagi klientów na zakaz za pomocą znaków i ulotek.
Ale co się stanie, jeśli babcia nie będzie przestrzegać zasad? Po prostu: nic! Według Sumikai, prefektura ma nadzieję na "szeroki konsensus społeczny". W przypadku podejrzeń, zarówno osoby poszkodowane, jak i pracownicy banku są zobowiązani do poinformowania policji.
Nawiasem mówiąc, ma to również zastosowanie, jeśli ktoś ma 70 lat lub więcej, nie dokonywał przelewu bankowego przez trzy lata i nagle chce wysłać więcej niż 100 000 jenów (około 610 euro). Nowy górny limit dla transakcji bankowych ma również na celu ochronę seniorów przed oszustwami.